تحولات لبنان و فلسطین

دبیر شورای انقلاب فرهنگی گفت: ساختار رکن مهمی از حکمرانی است، باید به تعلیم و تربیت نگاه حکمرانی داشته باشیم و مشخص کنیم که ستاد تعلیم و تربیت در کجای حکمرانی قرار دارد.

حجت‌الاسلام خسروپناه: شورای انقلاب فرهنگی در مقابل مافیای کنکور ایستاد

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه در دیدار با فعالان تعلیم وترتیب که در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، با استقبال از طرح ارائه شده از سوی فعالان این حوزه اظهار کرد: ساختار رکن مهمی از حکمرانی است، باید به تعلیم و تربیت نگاه حکمرانی داشته باشیم و مشخص کنیم که ستاد تعلیم و تربیت در کجای حکمرانی قرار دارد و عزیزان میدان در کجای حکمرانی هستند چرا که حکمرانی یک زنجیره گسترده است.

وی ادامه داد: زیرساختی‌ترین حکمرانی تعلیم و تربیت نظریه تعلیم و تربیت اسلامی است تا معلوم شود نظریه ما در تعلیم و تربیت اسلامی چیست؟ خوشبختانه عقبه این موضوع نظریه فرهنگ است. نظریه فرهنگ ما برگرفته از نظر مقام معظم رهبری است و ذیل این نظر می‌توان به نظریه تعلیم و تربیت اسلامی دست پیدا کرد. از طرفی در حوزه تعلیم و تربیت اندیشمندان توانمندی داریم که می‌توانیم از آن ها نیز بهره گیریم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در مرحله بعد، باید تدوین سیاست‌ها در حوزه تعلیم و تربیت مورد توجه قرار گیرد. در این مسیر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یک سیاست کلان در نظر گرفته می‌شود که به‌زودی به روزرسانی خواهد شد. نوع دیگر سیاست‌ها سیاست عملیاتی است، این کار را باید فعالان تعلیم و تربیت انجام دهند، در این مسیر کار جریان‌شناسی نیز باید صورت گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به دوران جنگ تحمیلی ادامه داد: اوایل جنگ همه گرفتار جبهه بودند و هر کسی با هر وسیله‌ای می‌جنگید، اما وقتی شهید باقری وارد جنگ شد معتقد بود که اینگونه نمی‌توان جنگید، بنابراین با جمع‌آوری اطلاعات، وضعیت اطلاعاتی راه انداخت البته شما هم باید شهید باقری باشید و راه صحیح را بتوانید پیدا کنید.

وی با اشاره به پیشرفت در زمینه هسته‌ای نیز اضافه کرد: رهبر هسته‌ای کشور شهید فخری‌زاده بود، طهرانچی و شهید احمدی روشن، شهید شهریاری با ایشان کار می‌کردند، شهید فخری‌زاده در زمینه هسته‌ای زحمات زیادی کشید و اینگونه نبود که همه چیز را در اختیار داشته باشد اما با زحمت زیاد سیاست‌های عملیاتی هسته‌ای را تدوین کرد. در کرونا نیز کسی قبول نمی‌کرد ما می‌توانیم واکسن بسازیم اما شد، بنابراین سیاست‌های عملیاتی خیلی مهم است و البته که برای تعیین سیاست‌های عملیاتی؛ به رصد هم نیاز داریم.

خسروپناه گفت: باید ساختاری ایجاد شود که مقررات به درستی اجرایی شود و وظیفه شما فعالان حوزه تعلیم و تربیت ساختارسازی است.  البته به گفتمان‌سازی و نظارت و ارزیابی هم نیاز است.  باید نگاه حکمرانی به موضوعات داشته باشیم و هر یک بدانیم که از چه جایگاهی حکمرانی را پیش ببریم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بار دیگر با اشاره به طرح ارائه شده از سوی فعالان تعلیم و تربیت بیان کرد: دبیر این طرح برای موفقیت به روحیه جهادی نیاز دارد، البته کار جهادی مولفه‌هایی مثل عقلانیت، تدبیر، تعامل دارد، از طرفی باید توجه داشت که منطق ارسطویی در کار جهادی جواب نمی‌دهد و منطق صدرایی، فازی یا ذومراتب را در پیش گرفت.

 وی با تاکید بر قرارگاهی شدن شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: پیش از این دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدامات زیاد و در خور توجه‌ای انجام داده اما قرارگاهی شدن را بنده در شورای عالی انقلاب فرهنگی دنبال کردم و تاکنون توانسته‌ایم به میزان ۳۰ درصد به سمت قرارگاهی شدن حرکت کنیم و همچنان راه طولانی را در پیش داریم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مصوبه کنکوری این شورا ادامه داد: با اینکه مدام با نمایندگان و رئیس مجلس برای اجرایی سازی مصوبه شورا مذاکره داشتیم و در این مسیر ذره‌ای یاس و ناامید نداشتیم چراکه شورا در مقابل مافیای کنکور ایستاد و این کار راحتی نبود.

 خسروپناه در ادامه خطاب به فعالان تعلیم و تربیت گفت: طرح‌ها و برنامه‌ها اثر کمی در حل موضوعات دارند، بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۹۵ درصد مسیر حل موضوعات از طریق روند اجرایی‌سازی برنامه‌هاست و برای دستیابی به این امر به پیگیری نیاز داریم.

وی در ادامه راه‌حل مسائل را حکمرانی دانست و افزود: حکمرانی از حکومت‌داری متفاوت است، مهمترین رکن حکمرانی پیگیری است، بخشی از پیگیری مربوط به وزارتخانه‌هاست بخشی از آن به استان‌ها باز می‌گردد، در این مسیر باید تعامل با بدنه موضوعات در نظر گرفت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به فعالان تعلیم و تربیت برای اجرایی سازی طرحشان توصیه کرد که مسئول پیگیری طرح داشته باشید تا از این طریق بتوانید با مسئولان کشوری یا استانی تعامل برقرار کنید.

خسروپناه در پایان به استفاده از ظرفیت خیران در مسائل فرهنگی اشاره کرد و گفت: می‌توان از کمک خیران در حوزه تعلیم و تربیت استفاده کرد و باید تعامل آن ها با حوزه فرهنگ و علم فراهم شود.

منبع: خبرگزاری برنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.